TÜBİTAK Bülten / Sayı 193 - Ocak 2018 - page 29

Doç. Dr. Ebru Kaya
Alanı:
Fen Eğitimi
“Fen eğitimi alanında argümantasyon, bilimin doğası, kimya felsefesi ve kavramsal değişim konularındaki uluslararası düzeyde üstün nitelikli
çalışmaları” nedeniyle Teşvik Ödülü verilmiştir.
Sosyal Bilimler
TEŞVİK ÖDÜLÜ
1980 İzmir doğumlu olan Doç. Dr. Ebru Kaya, ilk ve ortaokul
eğitimini İzmir’de; lise eğitimini Aydın Ortaklar Anadolu Öğretmen
Lisesi’nde tamamladı. Tezsiz yüksek lisansla birleştirilmiş lisans
eğitiminiDokuzEylülÜniversitesiEğitimFakültesiKimyaÖğretmenliği
Ana Bilim Dalında 2003 yılında tamamladı. Öğretim Üyesi Yetiştirme
Programı (ÖYP) kapsamında ODTÜ Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen
ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü’nde 2011 yılında doktorasını
bitirdi. Doktora eğitimi sırasında ODTÜ’de araştırma görevlisi olarak,
doktorayı bitirdikten sonra Selçuk Üniversitesi’nde araştırma görevlisi
doktor olarak çalıştı. Doç. Dr. Kaya, 2014 yılından beri Boğaziçi
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
Bölümü’nde doçent olarak görev yapıyor.
“Bilimin Doğası, Fen Eğitiminde Argümantasyon,
Kavramsal Değişim Konuları Üzerine Bilimsel Çalışmalar”
Doç. Dr. Kaya, bilimsel çalışmalarının çoğunlukla bilimin doğası,
fen eğitiminde argümantasyon, kavramsal değişim gibi konuları
içerdiğini; son zamanlarda özellikle bilimin doğası ile ilgili önerilen
ve henüz teorik olan yeni bir yaklaşımın öğretmen eğitiminde ve fen
eğitiminde uygulanmasına yönelik araştırmalar yaptığını anlattı. Bu
yeni yaklaşıma dayalı bilimin doğası ile ilgili bileşenlerin fen öğretim
programlarında ne ölçüde yer aldığını da araştıran Doç. Dr. Kaya,
“Yürütücüsü olduğum bir projede, öğretmen eğitiminde bilimin
doğası ile ilgili olarak İngiltere ve Türkiye bağlamında bir karşılaştırma
çalışması yapıyorum. Bu çalışmalarımın yanı sıra hemTürkiye’de hem
de Ruanda, Lübnan ve Tayvan gibi ülkelerde fen öğretmenlerine ve
öğretmen adaylarına yönelik olarak argümantasyon ve bilimin doğası
konularında seminer ve çalıştaylar gerçekleştiriyorum”dedi.
“Üniversitedeki Hocalarım Benim İçin Rol Model Oldular”
Doç. Dr. Kaya, bilim insanı olmaya nasıl karar verdiğini şu sözlerle
anlattı: “Aslında tüm öğrenim hayatım boyunca hep daha fazlasını
öğrenmek için istekli oldum. Lise yıllarında derslerde ya da ders
dışında öğretmenlerime sürekli sorular sorardım. Lisans eğitimim
sırasında bir hocamın projesinde yer alarak veri toplama sürecine
katkı sağlamıştım. Üniversitedeki hocalarım rol model oldular benim
için. Böylece bilim insanı olmaya lisans eğitimimin ilk yıllarında karar
verdim. O yıllarda Türkiye’de fen eğitimi alanında önemli gelişmeler
olmaya başlamıştı. YÖK Dünya Bankası işbirliği ile gerçekleştirilen
reformların etkisi eğitim fakültelerine yansımaya başlamıştı. Fen
eğitimindeki bu reformlar bana, bu alanda yapılacak çok fazla şeyin
olduğunu düşündürtmeye başladı. Öğretmenlik yapmak bana
yetmeyecekti, bu alanda akademik açıdan ilerlemek vemerak ettiğim
konuları araştırmak istiyordum. Böylece bilim insanı olmaya karar
verdimve alanımda daha da uzmanlaşmayı, yapacağımaraştırmalarla
fen eğitiminin gelişimine katkı sağlayabilmeyi hedefledim.”
“TÜBİTAK Ödülünün Fen Eğitiminde Araştırmalar Yapan
Bir Bilim İnsanına Verilmesi, Eğitime Verilen Değerin Bir
Göstergesidir”
Doç.Dr.Kaya,eğitimveözellikledefeneğitimialanındaaraştırmalar
yapan bir bilim insanı olarak TÜBİTAK Ödülü’ne layık görülmüş
olmanın kendisi için gurur verici olduğunu söyledi. Ülkemizin gelişimi
ve uluslararası platformlarda yer edinebilmesi için özellikle eğitim
alanındaki bilimsel araştırmaların ve bu araştırmalardan elde edilen
bulguların eğitim sistemine yansıtılması gerektiğini düşünen Doç. Dr.
Kaya, “Bu sayede eğitime verilen önem ve değer artacak ve eğitim
sistemimizde önemli gelişmeler olacaktır. Bu ödülün fen eğitiminde
araştırmalar yapan bir bilim insanına da verilmiş olmasını, eğitime
verilen değerin bir göstergesi olarak yorumluyorum. Bu ödülü
aldıktan sonra, fen eğitimi alanında gelecekteki araştırma planlarımı
gerçekleştirerek hem ulusal hem de uluslararası düzeyde yapacağım
çalışmalarla alana önemli katkılar sağlama açısından daha da motive
oldum. Ayrıca bu ödülün bu alanda çalışan meslektaşlarımı da teşvik
edeceğini düşünüyorum”dedi.
“Merak Etmek ve Sorgulamak Bir Bilim İnsanı İçin Çok
Önemli Aktivitelerdendir”
Doç. Dr. Kaya, bilim insanı olmak isteyen gençlere şunları önerdi:
“Bilim insanı olmak isteyen gençlere ilgi duydukları alanla ilgili
çok fazla okumalarını ve bu alanda yapılanları takip etmelerini
öneririm. Merak etmek ve sorgulamak bir bilim insanı için çok
önemli aktivitelerdendir. Bilim insanı olmak isteyenlerin alanları ile
ilgili merakları doğrultusunda sorgulayabilmeleri, anlayabilmeleri
için hem ulusal hem de uluslararası çalışmaları takip edebilmeleri
gerektiğini düşünüyorum. Yabancı dil özellikle de İngilizce açısından
yeterli bir seviyeye gelmeleri; çeşitli konferans, seminer ve çalıştay gibi
bilimsel etkinliklere katılmaları bu anlamda gençlere önemli katkılar
sağlayacaktır. Bilim insanı olmak isteyen gençlere ayrıca uzun ve kısa
vadedehedefler belirlemelerini vebuhedeflerineulaşmak içinplanlar
yaparak sistemli bir şekilde çalışmalarını da öneririm. Kendilerine
güvensinler ve hedeflerine ulaşmak için çok çalışsınlar.”
29
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...56
Powered by FlippingBook