Yerli Elektrikli Lokomotif Testleri Başarıyla Geçti

-A +A

Çekiş ve kontrol sistemleri ile Türkiye’de yerli olarak üretilen en güçlü araç olan E1000 Elektrikli Lokomotifinin “Yerinde İnceleme ve Sonuç Raporu Toplantısı”, Eskişehir TÜLOMSAŞ tesislerinde yapıldı.

 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Müşteri Kurum olarak yer aldığı, TÜLOMSAŞ Genel Müdürlüğü’nün yöneticiliğini ve TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü’nün yürütücülüğünü yaptığı “E1000 Tipi Elektrikli Lokomotif Geliştirilmesi" isimli projenin “Yerinde İnceleme ve Sonuç Raporu Toplantısı” 26 Şubat 2016 tarihinde Eskişehir TÜLOMSAŞ tesislerinde yapıldı.

Toplantıya Devlet Demiryolları İşletmesi (DDYİ) Genel Müdürü Ömer Yıldız, TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, TÜBİTAK MAM Başkan Yardımcısı Ali Tavlı, TÜBİTAK KAMAG Grup Yürütme Komitesi Sekreteri Mustafa Ay, DDYİ Genel Müdür Yardımcıları, Daire Başkanları ve ilgili teknik personel, proje personelleri ve proje izleyicileri katıldı.

E1000 Testleri Başarıyla Geçti

Yapılan test sürüşünde 1000 tonluk katar ağırlığı bağlanan lokomotif eğimsiz yolda test edildi. Test sırasında kalkış ve duruşlar esnasında dizi yavaşlatma ve kayma kızaklama önleme sistemleri başarı ile test edilerek 1000 ton yükle performans isteri olan 65 km/h hedefi yakalandı. 2015 Kasım ayında Bilecik rampalarında yapılan eğimli yol testlerinde % 2,8 eğimde 520 ton yükle dur-kalk testleri ve 520 ton ile rejeneratif iniş ve durma testleri yapılan lokomotif testlerden başarı ile geçmişti.

E1000 Nedir?

Çekiş ve kontrol sistemleri ile, Türkiye’de yerli olarak üretilen en güçlü araç durumunda olan E1000 Projesi ile TCDD’nin manevra ve kısa mesafe yük taşıma ihtiyaçlarını karşılamak üzere, modern AC sürüş sistemine sahip 1 MW gücünde elektrikli lokomotif geliştirilmesi ve prototip üretimi yapıldı.

Dünyada sadece gelişmiş ülkelerin sahip olduğu ve raylı araç sektöründe katma değeri en yüksek bileşenlerden olan cer konverteri, cer kontrol ünitesi, merkezi kontrol ünitesi gibi raylı araç sürüş ve kontrol sistemleri yurt içinde tasarlandı ve üretildi.

Proje ile yurt dışından tedarik edilen ve lokomotif maliyetinin yaklaşık yarısını kapsayan;

·         Cer konverteri (E1000 projesi ile ilk kez)

·         Cer kontrol ünitesi (E1000 projesi ile ilk kez)

·         Lokomotif merkezi kontrol ünitesi(E1000 projesi ile ilk kez)

·         Cer trafosu(E1000 projesi ile ilk kez)

·         Yardımcı güç ünitesi

·         Lokomotif kumanda ve izleme masası yazılımları gibi alt sistem bileşenleri tamamen yurt içinde tasarlanıp üretildi.

İlk 28 Ay İçinde İki Lokomotif Daha Yapılacak

Toplam yerlilik oranının %90’ın üzerinde olduğu Proje’nin sonuç raporunun kabulü ile birlikte PSUP (Proje Sonuçları Uygulama Planı) başlayacak. Üretimi yapılan prototip lokomotif TCDD Genel Müdürlüğü’ne teslim edilecek. PSUP kapsamında TCDD’nin hizmetine verilmek üzere sözkonusu lokomotiften ilk 28 ay içinde iki tane daha TÜLOMSAŞ ve MAM Enerji Enstitüsü tarafından yapılacak.

01.03.2016