13. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Final Yarışması Ödülleri Sahiplerini Buldu

-A +A

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığınca, ortaokul öğrenimine devam etmekte olan öğrencileri temel, sosyal ve uygulamalı bilim alanlarında çalışmalar yapmaya teşvik etmek, çalışmalarını yönlendirmek ve bilimsel gelişmelerine katkıda bulunmak amacıyla Biyoloji, Coğrafya, Değerler Eğitimi, Fizik, Kimya, Matematik, Tarih, Teknolojik Tasarım, Türkçe ve Yazılım olmak üzere 10 alanda düzenlenen Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Final Yarışması Ödül Töreni, Elazığ’da Fırat Üniversitesi Çok Amaçlı Kapalı Spor Salonunda düzenlendi.

Bu yıl 13.sü düzenlenen yarışmada toplam 10 Proje Birincilik Ödülüne; 20 Proje İkincilik Ödülüne ve 30 Proje Üçüncülük Ödülüne layık bulundu. 30 Projeye ise Teşvik Ödülü verildi. Proje sahibi öğrencilerin kayıtlı olduğu 128 eğitim kurumunun 67’si Bilim ve Sanat Merkezi, 54’ü özel okul ve 7 tanesi resmi okul olarak gerçekleşti.

Törenin açılışında konuşan Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcımız Mehmet Fatih Kacır, Cumhurbaşkanlığının koyduğu hedefler doğrultusunda bakanlık olarak milli teknoloji hamlesini en üst düzeye taşımak için yoğun gayret gösterdiklerini belirtti. Türkiye'nin yüksek katma değerli ürünleri yerli ve milli olarak geliştirmesi ve üretmesine yönelik çalışmaların hayata geçirildiğini ifade eden Kacır, şunları kaydetti: "Milli teknoloji hamlesi yolculuğunda büyük bir altyapıya sahibiz. Ülkemizde 80'in üzerinde Teknoparkımızda binlerce teknoloji şirketi, Ar-Ge odaklı şirketler katma değerli ürünler geliştiriyor, onları ticarileştiriyor. 5 binin üzerinde Teknopark şirketimiz var. 39 binin üzerinde Ar-Ge projesi tamamlandı. 8 binin üzerinde Ar-Ge projesi sürüyor. Yine bin 400'ün üzerinde Ar-Ge ve tasarım merkezimiz, 200'ün üzerinde üniversitemiz, 154 binin üzerinde Ar-Ge personelimiz var. Türkiye'de 2002 yılında 300 patent başvurusu yapılıyordu, bugün yılda 7 binin üzerinde patent başvurusu yapılıyor. Çok büyük bir mesafeyi hep birlikte katettik."

"Türkiye'nin Dört Bir Yanına Deneyap Teknoloji Atölyeleri Kuruyoruz" 

Türkiye'nin yenilikçi ürünleri yerli ve milli olarak geliştirecek altyapıya ve insan kaynağına sahip olduğunu vurgulayan Kacır, şöyle devam etti:  "İnsanımıza, gençlerimize, öğrencilerimize yatırım yapmayı daha güçlü şekilde sürdüreceğiz. İşte TÜBİTAK bu ve benzeri programlarla bu çalışmaları geleneksel hale getirdi. Bunların yanına yenilikçi başka uygulamaları ekliyoruz. TÜBİTAK, Gençlik ve Spor Bakanlığımız, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız, Türkiye Teknoloji Takımı işbirliği ile Türkiye'nin dört bir yanına deneyap teknoloji atölyeleri kuruyoruz. Ortaokul ve lisenin başında en yetenekli öğrencileri, yüzde 1-1,5 dilimdeki öğrencileri tespit ediyor onları 3 yıllık ücretsiz teknoloji eğitimlerine dahil ediyoruz. Robotikten kodlamaya, internetten siber güvenliğe, enerji teknolojilerinden yapay zekaya kadar tümüyle yaparak öğrenme esaslı, tümüyle proje çalışması esaslı üç yıllık hem bir eğitim süreci hem de ulusal ve uluslararası yarışmalara katılma sürecini öğrencilerimizle birlikte gerçekleştiriyor olacağız."

Prof. Dr. Hasan Mandal: “Yarışmaya Katılan Tüm Öğrencilerimiz ve Projeleri Bizim İçin Değerli”

TÜBİTAK Başkanımız Prof. Dr. Hasan Mandal; bu yıl yarışmanın final aşamasına 48 farklı il ve 128 farklı okuldan toplam 278 proje sahibi öğrencinin katıldığını, final yarışmasına katılan 278 öğrenciden 136’sının ödül aldığını belirtti.  “Bu yıl 13’üncüsü düzenlenen Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışmamıza 2 bin 564 farklı okuldan 8 bin 840 kız ve 7 bin 533 erkek olmak üzere 16 bin 373 öğrencinin hazırladığı 12 bin 85 proje başvurusu alınmıştır. Bu yıl yapılan proje başvuru sayısı geçen yıla oranla yaklaşık yüzde 6 oranında artış göstermiştir. Ayrıca bu yıl Teknolojik Tasarım ve Coğrafya alanları eklenerek yarışmanın kapsamı genişletilmiştir.” dedi.

Yarışma sonucunda 90 projenin dereceye girdiğini ancak yarışmaya katılan tüm öğrencilerin ve projelerinin kendileri için değerli olduğunu aktaran Prof. Dr. Mandal, sözlerine “Şu konuyu belirtmeden geçemeyeceğim. Derece alsın almasın bu yarışmaya katılan tüm öğrencilerimiz edindikleri bilimsel bakış açısı ve araştırma kültürü ile yarışmanın kazananlarıdır. Bunun bir göstergesi olarak bir müjdeyi hepinizle paylaşmak istiyorum. Bugün burada bulunan tüm öğrencilerimizin mail adreslerine “TÜBİTAK Aidiyet Numaraları” yollandı. Bu numaralar ile artık TÜBİTAK’ın ayrılmaz bir parçası ve paydaşı haline geldiniz. Hayatınızın geri kalanında bu numaralar ile TÜBİTAK olarak burs, destek, kariyer, iş olanakları gibi imkanlar açısından yanınızda ve takipte olacağız. Ayrıca Yakında detaylarını açıklayacağımız “Mentorluk Destek” programı ile de öğrencilerimizin kariyer gelişimlerine destek olmayı ve hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlamayı amaçlıyoruz.” diyerek devam etti.

Ülkemizin 2023 hedefleri kapsamında Dünyanın 10 büyük ekonomisinden biri olmayı hedeflediğimizi hatırlatan Prof. Dr. Mandal, şöyle devam etti: “'Kimdir bu 10 büyük ekonomi?' diye bakıldığı zaman, anahtar kavram bize göre, bilgiyi en üst düzeyde tutan, bunu kıymetli bilgi haline getiren, sadece kullanan değil bilgiyi üreten ve bu bilgiyi kullanacak nitelikli insan kaynağını geliştirendir. Dolayısıyla buradaki arkadaşlarımızın yapmış olduğu katkı, bizim 2023 yılı hedeflerine ve sonrasına ulaşmamız için. Bundan dolayı sizleri yürekten kutluyorum." 

Ödül törenine Elazığ Vali Yardımcısı Uhut Emre Koyuncu, Milli Eğitim Müdürü Feyzi Gürtürk, TÜBİTAK Proje Koordinatörleri ve protokol üyeleri katıldı. Konuşmaların ardından dereceye giren öğrencilerin ödüllerinin verilmesi ve fotoğraf çekimi sonrasında tören sona erdi. 

29.04.2019