Türkiye’nin İlk Yerli Füze Yakıtı Üretildi

-A +A

TÜBİTAK, şimdiye kadar yurt dışından ithal edilen füze yakıtını yerli imkanlarla üretmeyi başardı. Füze yakıtının dünyada sadece birkaç gelişmiş ülke tarafından üretildiğini açıklayan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, “Stratejik bir ürün olan füze yakıtı kolay temin edilmiyor. Satan ülkeler bazı şartlar koyabiliyor. Savaş anında temin etme sorunu olabiliyor. Yerli olarak üretmemiz çok önemli.” dedi.

Savunma sanayinde önemli projelere imza atan TÜBİTAK, milli seyir füzesi, beton delici bomba, akıllı bomba, lazer güdümlü füze dedektörü, füze ve güdüm kitlerinde kullanılan ısıl pilleri yerli olarak geliştirerek Türk Silahlı Kuvvetleri’nin kullanımına sundu. Kurum mühendisleri son olarak dünyada sadece gelişmiş birkaç ülkenin üretebildiği füze yakıtını yerli imkanlarla geliştirmeyi başardı. JP-10 kodlu yakıt, TÜBİTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü (UME) araştırmacılarının 2 yıllık çalışması sonucu geliştirildi ve enstitünün altyapı imkanları kullanılarak mini pilot tesiste üretilmeye başlandı. Tesiste üretilen 100 litrelik JP-10 sentetik yakıtı, geçtiğimiz aylarda ROKETSAN A.Ş.’ye araştırmalarında kullanmak üzere teslim edildi.

Özel reaktörlerde bir dizi kimyasal reaksiyon ile üretilen füze yakıtı, kalite açısından da sınıfı geçerek uluslararası standartlara uygunluk sertifikası aldı.

Dünyadaki En İyi Füze Yakıtı

JP-10 füze yakıtının dünyada üretilen en iyi füze yakıtı olduğunu açıklayan Bakan Nihat Ergün, yakıtın yüksek itme gücüne sahip olduğunu söyledi. JP-10’un yine TÜBİTAK tarafından geliştirilen milli füze SOM’un yakıtı olarak kullanılabileceğine de değinen Bakan Ergün, yeni geliştirilecek tüm turbojet motorlu füzelere de uygun olduğunu kaydetti. Ergün, bu tür stratejik ürünler sayesinde savunma sanayinde dışa bağımlılığın azaltılmasının ayrı bir önem taşıdığını da belirtti.

TÜBİTAK UME’de kurulan mini füze yakıtı tesisinin günlük 10 litrelik kapasiteye sahip olduğunu dile getiren Ergün, “Şu anda manuel sistem olan pilot üretim tesisinde yapılan optimizasyon çalışmalarıyla bilgisayar kontrollü tam otomatik pilot tesis kurulması için gerekli olan bütün hazırlıklar yapıldı. TÜBİTAK UME bu yeni pilot tesis için fizibilite çalışmasını tamamladı. Kurulacak olan yeni tesiste üretim kapasitesi günlük 100 litreye kadar çıkabilecek. Böylelikle litre maliyeti de düşürülmüş olacak.” diye konuştu.

Hem Pahalı Hem Temini Zor

Şimdiye kadar ithal edilen füze yakıtının litre fiyatının daha ucuz olmasına rağmen astronomik fiyatlarla karşılaşıldığını açıklayan Bakan Ergün, şunları söyledi: “Fiyattan daha önemlisi istenilen an temin edilememesidir. Belli başlı gelişmiş ülkeler üretiyor ve satarken bazı şartlar koşuyor. Mesela savaş anında temin edememe gibi sorunlar olabiliyor. Bu nedenle stratejik bir ürün ve biz bunu yerli olarak geliştirmeyi başardık.”

23.09.2013