Olimpiyatlar Benim Gelecekte Yapmak İstediğim Mesleği Şekillendirdi

-A +A

Fatih Üniversitesi Matematik Bölümü Öğretim Üyesi

Benim Bilim Olimpiyatlarıyla tanışmam 1993 yazına gider. İyi hatırlıyorum, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi’ndeki yaz kampına daha 8.sınıfı yeni bitirmiş biri olarak çağrılmam beni çok heyecanlandırmıştı. Bolu’daki kampla başlayan olimpiyat maceram liseyi bitirene kadar devam etti. Bu süreçte altı olimpiyat kampına, üç takım seçme sınavına, üç kez de ikinci aşama sınavına katıldım.

Olimpiyat kamplarında matematiğin derinliklierine doğru yaptığımız heyecan verici yolculuklar benim gelecekte yapmak istediğim mesleği de şekillendiriyordu. Nitekim üniversite sınavında Bilkent Üniversitesi Matematik Bölümü’nü ilk tercihime yazıp buraya yerleşecektim. Lise hayatı boyunca kamplarda almış olduğum yüksek matematik eğitimi üniversitede çok işime yaradı. Birçok sınıf arkadaşım ispat, teorem, lemma gibi kavramlarla ilk kez karşılaşıyorken ben bunların çoğunu aldığım olimpiyat eğitimiyle içselleştirmiştim. Bu sayede lisansımı çok iyi bir dereceyle bitirip ABD’nin California eyaletinde bulunan California Institute of Technology(CALTECH)’den doktora bursu kazandım. Bu bursu kazanmamda lisans eğitimimin yanısıra, geçmişteki olimpiyat tecrübemin de etkin bir rol oynadığına eminim.

Matematik doktorası birçok inişi çıkışı olan, sabır ve kararlılık isteyen uzun bir süreçtir. Birçok noktada irili ufaklı problemlerle karşılaşırsınız. Bu problemlerin üstesinden gelmede bazen standardın dışına çıkma, probleme farklı yaklaşımlarda bulunma, İngilizce tabiriyle “thinking outside the box”(Kutunun dışında düşünme) gerekebiliyor. Bu yaklaşımı kazanmada olimpiyat eğitimi süresince farklı yollarla çözülen sorular, farklı yaklaşımlarla aşılan problemlerin etkisi yadsınamaz.

2006 yılında bitirdiğim doktora eğitimim sonrasında Fatih Üniversitesi matematik bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaya başladım. Akademisyenliğin, ders vermenin yanısıra araştırma yapma eksenli dinamik yapısı, olimpiyatlardaki problem çözme heyecanının değişik bir seviyede devam ediyor oluşu beni mesleğini severek yapan şanslı insanlardan etmiştir.

Bana göre Bilim Olimpiyatları, yalnızca uluslararası yarışmalarda elde edilen başarılardan ibaret değildir. Olimpiyat eğitimine alınan seçkin öğrenciler, bilimin okul müfredatında verilemeyen esas yönlerini öğrenmekte, bir nevi üniversite eğitimine erken başlamaktadır. Bu öğrencilerin fen bilimlerine yönlenmesiyle ülkemizin çok ihtiyaç duyduğu nitelikli bilim insanlarının yetişmesi sağlanacaktır diye düşünüyorum. Kariyerim boyunca her aşamasında faydasını gördüğüm olimpiyat eğitiminin, bu heyecan verici mesleği severek yapacak ve ülkemizin bilim dünyasındaki yerini ileri götürecek bilim insanlarının yetişmesine çok katkı sağlayacağını düşünüyorum. Bana göre gençler, olimpiyat sürecini sadece rekabetçi bir yarışma ortamı olarak değil, bunun ötesinde ayrıcalıklı bir ileri eğitim proğramı olarak görmeliler. Bir nevi bilim insanlığına erken bir giriş olarak düşünebilirler.

17.01.2014 Başarı Hikayeleri, Olimpiyat ve Yarışma Başarı Hikayeleri