TÜBİTAK Bülten / Sayı 181 Ocak 2017 - page 25

25
Temel Bilimler
Doç. Dr. Emre Onur KÂHYA
Alanı:
Fizik
“Kozmoloji alanında kozmik enflasyon sürecinde kuantumetkileri konularındaki uluslararası düzeyde üstün nitelikli çalışmaları” nedeniyle Teşvik
Ödülü verilmiştir.
TEŞVİK ÖDÜLÜ
Kuantum ve Kozmoloji’yi Birleştiriyor
1978 yılında Ankara’da doğdu. 1996’da Ankara Atatürk
Anadolu Lisesi’nden, 2000’de Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fizik
Bölümü’nden mezun oldu. 2002 yılında ODTÜ’de yüksek lisans
yaptıktan sonra, Florida Üniversitesi’nde kuramsal yüksek enerji
fiziği ve kozmoloji alanında 2008 yılında doktorasını tamamladı.
2008 yılında Koç Üniversitesi’nde bir yıl araştırmalarına
devam ettikten sonra, 2009 yılından 2012 yılına kadar Max
Planck Enstitüsü - Jena’da doktora sonrası araştırmacı olarak
çalışmalarını sürdürdü. 2012 yılından beri İstanbul Teknik
Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapıyor.
“Bilim İnsanı Olmamı Anneme Borçluyum”
Bilim insanı olmaya yönelmesinde annesinin büyük rolü
olduğuna değinen Doç. Dr. Emre Onur Kahya şunları söyledi:
“Benim bilim insanı olmamda, çocukluğumdan bu zamana
kadar sürekli etrafımızda gördüğümüz doğa olaylarını anlamayı
ve bunların arkasındaki kanunları sorgulamayı aşılayan annem
etkili oldu. Özellikle fiziğin felsefesi denilebilecek olan, teorik fizik
dalına ilgimin tohumları, belki de ilkokul 5. sınıfta annemin bana
aldığı, Platon’un ‘Devlet’ kitabı ile atıldı zihnime. Lise yıllarında,
Ankara’nın benim zamanımdaki en iyi okulu olan Ankara Atatürk
Anadolu Lisesi’nde aldığım fizik dersi ile tanıştığım zamandan
beri, bilime, ama özellikle de teorik fiziğe ilgim hep devam etti.”
“Ödülü Kazandığımı Öğrendiğimde Şaşkınlık, Gurur ve Sevinç Duyguları
Birbirine Karıştı”
TÜBİTAK Teşvik Ödülü’nü kazandığını, Bodrum’da Türk Fizik
Derneği’nin düzenlediği bir konferansta konuşmasını yapmadan
yarım saat önce öğrendiğini belirten Doç. Dr. Emre Onur Kahya,
“Türkiye’de genç bilim insanlarına verilen en prestijli ödül
olan TÜBİTAK Teşvik Ödülü’ne layık görülmek beni gerçekten
çok gururlandırdı. Ödülü Bodrum’da Türk Fizik Derneği’nin
düzenlediği bir konferansta konuşmamı yapmadan yarım saat
önce öğrendim. Aslında ödülü kazanma ihtimalimin yüksek
olduğunu biliyordum, fakat yine de hem şaşkınlık hem gurur
hem de sevinç duygularının birbirine karıştığı bir an idi” dedi.
“Herşeyi Sorgulayın”
Doç. Dr. Emre Onur Kahya, bilim insanı olmak isteyen
gençlere ilk başta öğretilen her şeyi sorgulamalarını öneriyor. Bu
sorgulamanın ilk önce var olan bilgiyi öğrenmekle başladığını
belirten Doç. Dr. Emre Onur Kahya şunları ifade etti: “Bilgiyi
edinmeden, okumadan, araştırmadan arkası boş olan bir
eleştiriden, sorgulamadan bahsetmiyorum pek tabii. Çok ama
çok okuyan, fakat okurken ve öğrenirken bile sürekli sorgulayan,
zihni açık bir gençlik yetişmeli. Basit bir örnek verirsek; üçgenin
iç açıları toplamı 180 derece ‘bilgisini’ öğretmeninden duyduğu
anda, neden 180 sorusunu sorabilen, ardından da her üçgen
için geçerli mi bu durum acaba diye düşünmeye hazır zihinler
gerekiyor. Bu ikinci soruyu soran Riemann kendinden 2000
yıl önce yaşamış Öclid’in geometrisinin dışında geometriler
olabileceğini gösterdi ve Einstein’ın keşiflerinin yolunu açtı”.
Doğayı anlamaya çalışmaktan ibaret olan bilim dallarında
mevcut teorilerin tüm ön kabullerin yanlış olabileceğini hep
zihinlerinde tutmalarını tavsiye eden Doç. Dr. Emre Onur
Kahya, “Soru sormayan, sormaktan sorgulamaktan çekinen bir
gençlik yerine, hocalarını yanlış yaptıklarını düşündüklerinde
uyaran, anlamadıkları konuları anlamadım diyebilen ve bunu
anlayana kadar hocalarını, arkadaşlarını rahat bırakmayan,
kısaca kendini anlamış gibi yapıp kandırmayan bir gençlik ancak
Türkiye’yi bilimde istediğimiz yerlere getirebilir. Çok çalışmanın
gerekliliğinden ise bahsetmeye gerek bile duymuyorum” diye
konuştu.
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...48
Powered by FlippingBook