TÜBİTAK Bülten / Sayı 142 - Ekim 2013 - page 19

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
EKİM 2013
1919
TÜBİTAK, Türkiye’nin İlk Yerli Füze Yakıtını Üretti
T
ÜBİTAK, şimdiye kadar yurt dışından ithal edilen füze
yakıtını yerli imkanlarla üretmeyi başardı. Füze yakıtının
dünyada sadece birkaç gelişmiş ülke tarafından üretildiği-
ni açıklayan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün,
“Stratejik bir ürün olan füze yakıtı kolay temin edilmiyor. Sa-
tan ülkeler bazı şartlar koyabiliyor. Savaş anında temin etme
sorunu olabiliyor. Yerli olarak üretmemiz çok önemli.” dedi.
Savunma sanayinde önemli projelere imza atanTÜBİTAK,
milli seyir füzesi, beton delici bomba, akıllı bomba, lazer gü-
dümlü füze dedektörü, füze ve güdüm kitlerinde kullanılan
ısıl pilleri yerli olarak geliştirerek Türk Silahlı Kuvvetleri’nin
kullanımına sundu. Kurum mühendisleri son olarak dünya-
da sadece gelişmiş birkaç ülkenin üretebildiği füze yakıtını
yerli imkanlarla geliştirmeyi başardı. JP-10 kodlu yakıt, TÜ-
BİTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü (UME) araştırmacılarının 2
yıllık çalışması sonucu geliştirildi ve enstitünün altyapı im-
kanları kullanılarak mini pilot tesiste üretilmeye başlandı.
Tesiste üretilen 100 litrelik JP-10 sentetik yakıtı, geçtiğimiz
aylarda ROKETSAN A.Ş.’ye araştırmalarında kullanmak üzere
teslim edildi.
Özel reaktörlerde bir dizi kimyasal reaksiyon ile üretilen
füze yakıtı, kalite açısından da sınıfı geçerek uluslararası
standartlara uygunluk sertifikası aldı.
Dünyadaki en iyi füze yakıtı
JP-10 füze yakıtının dünyada üretilen en iyi füze yakıtı
olduğunu açıklayan Bakan Nihat Ergün, yakıtın yüksek itme
gücüne sahip olduğunu söyledi. JP-10’un yine TÜBİTAK ta-
rafından geliştirilen milli füze SOM’un yakıtı olarak kullanıla-
bileceğine de değinen Bakan Ergün, yeni geliştirilecek tüm
turbojet motorlu füzelere de uygun olduğunu kaydetti. Er-
gün, bu tür stratejik ürünler sayesinde savunma sanayinde
dışa bağımlılığın azaltılmasının ayrı bir önem taşıdığını da
belirtti.
TÜBİTAK UME’de kurulan mini füze yakıtı tesisinin günlük
10 litrelik kapasiteye sahip olduğunu dile getiren Ergün, “Şu
anda manuel sistem olan pilot üretim tesisinde yapılan op-
timizasyon çalışmalarıyla bilgisayar kontrollü tam otomatik
pilot tesis kurulması için gerekli olan bütün hazırlıklar yapıl-
dı. TÜBİTAK UME bu yeni pilot tesis için fizibilite çalışması-
nı tamamladı. Kurulacak olan yeni tesiste üretim kapasitesi
günlük 100 litreye kadar çıkabilecek. Böylelikle litre maliyeti
de düşürülmüş olacak.” diye konuştu.
Hem pahalı hem temini zor
Şimdiye kadar ithal edilen füze yakıtının litre fiyatının
daha ucuz olmasına rağmen astronomik fiyatlarla karşılaşıl-
dığını açıklayan Bakan Ergün, şunları söyledi: “Fiyattan daha
önemlisi istenilen an temin edilememesidir. Belli başlı geliş-
miş ülkeler üretiyor ve satarken bazı şartlar koşuyor. Mesela
savaş anında temin edememe gibi sorunlar olabiliyor. Bu ne-
denle stratejik bir ürün ve biz bunu yerli olarak geliştirmeyi
başardık.”
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...44
Powered by FlippingBook